امام جمعه بخش مرکزی یزد:

قصه‌گویی یکی از بهترین شیوه‌های تبیین حقایق برای معارف دینی است 

آیت‌الله مدرسی گفت: قصه‌گویی یکی از بهترین شیوه‌های تبیین حقایق و جذاب‌ترین روش برای جذب کودکان و نوجوانان برای معارف دینی است. 
کد خبر: ۶۳۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ - 21December 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، موضوع تربیت، از نیاز‌های ضروری و مهم هرجامعه‌ انسانی است که تربیت کودک وظیفه‌ خطیری است که برای والدین و معلمین مسئولیت آفرین است. 
 
بهترین دوران، برای تعلیم وتربیت دوران کودکی است، زیرا این دوران زمان و فرصت‌های مناسب برای انواع یادگیری‌ها بخصوص تربیت اسلامی است و باتوجه به اهمیت نقش قصه در تربیت، تربیت می‌تواند باکیفیت بیشتری تحقق پیدا کند.
 
چندروزی است که جشنواره بین‌المللی قصه گویی با حضور قصه گویان داخلی و خارجی و به میزبانی استان یزد برگزار شده است، از اینرو با آیت الله «سید محمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد در رابطه با اهمیت قصه و قصه گویی برای ترویج تعالیم اسلامی به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.
 
دفاع‌پرس: از نظر شما چه اقداماتی در زمینه ترویج قصه گویی در حوزه تعالیم اسلامی، مذهبی و دینی باید صورت گیرد؟ 
 
ایران یکی از کشور‌های ممتاز در زمینه قصه گویی و قصه نویسی است. یکی از بهترین شیوه‌ها استفاده از تجربیات گذشتگان است و همچنین رقابت در بین افراد و تشویق کردن و سوژه دادن به دانش آموزان برای پردازش قصه و همچنین استفاده از رسانه و به ویژه فضای مجازی برای تبیین قصه‌های ایرانی اسلامی و ارزشمند در مسیر ترویج قصه گویی است.
 
دفاع‌پرس:  قصه تا چه میزان می‌تواند کودکان و نوجوانان را از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی آگاه سازد؟ 
 
قصه و قصه گویی‌های خود را باید در مسیری قرار دهیم که بتواند کودکان و نوجوانان را از آسیب‌های اخلاقی روشن کند، طبعا به کسی که قصه را تدوین می‌کند و سوژه را برای خود انتخاب می‌کند و همچنین کسی که قصه را بیان می‌کند بستگی دارد که این موضوع بسیار تاثیر گذار است، زیرا که یکی از شیوه‌های تبیین حقایق برای انسان‌ها قصه گویی است. همانطور که هم در قرآن و هم در روایات این مطلب کاملا به عینه مشهود است. 
 
دفاع‌پرس: جایگاه قصه‌های دینی در بین قصه‌های ما کجاست و چقدر به این مقوله اهمیت داده شده است؟ 
 
جایگاه قصه‌های دینی از دیرباز در بین ایرانیان جایگاه بسیار روشنی را داشته است، قدیمی‌ترین و قصه پردازترین شخصیت‌های ما، افرادی بوده اند که با الهام گرفتن از قرآن و حدیث توانستند قصه‌های دینی را برای ما تبیین و بیان کنند و امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این قصه‌های دینی است که می‌تواند تاثیر گذار باشد مخصوصا قصه‌هایی که در جریان انقلاب صورت گرفته است و داستان‌هایی که می‌تواند در جریان دوران دفاع مقدس از آن‌ها بهره برداری شود و این ادبیات بسیار ارزشمندی که می‌تواند برای نسل جدید ما از دوران معاصر در قالب قصه تبیین کند.
 
در حقیقت این اهمیت را به قصه پردازی و قصه گویی و قصه نویسی می‌دهد، از جمله قصه‌های مذهبی، قصه‌های انقلابی، ارزشی و داستان‌های دوران دفاع مقدس که همگان باید به آن نکته توجه داشته باشند. 
 
دفاع‌پرس: زیباترین روش آموزش مفاهیم و معارف دینی به کودکان روش قصه گویی است، نظر شما چیست؟ 
 
قصه گویی یکی از بهترین شیوه‌های تبیین حقایق و جذاب‌ترین روش برای جذب کودکان و نوجوانان برای معارف دینی است. البته اگر سوژه‌های خوب انتخاب شود و اگر پردازش‌های خوب صورت گیرد و در این عرصه به حقایق بصیرتی توجه لازم شود کاملا تاثیر گذار است و برای مقطع سنین نوجوانی و جوانی، قصه گویی و قصه پردازی بهترین روش برای القای معارف دینی به آنهاست و از این جهت اهمیت بیشتری دارد. 
 
تهیه و تنظیم : ندا دهقانی زاده
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار